|
 |
 |
|
Toplam Forum: 69
*** Toplam Konu: 30100
*** Toplam Mesaj: 148193 |
|
|
|
|
|
Gönderen |
|
|
VERSTEHEN |
|
|
191 Mesaj -
|
|
|
VERSTEHEN
Genellikle 'anlama' þeklinde çevrilen bu Almanca kavram, pozitivist ve natura I isi sosyolojiye yöneltilen eleþtirinin bir parçasýný oluþturur. Verstehcn, sosyolojinin, insan eylemlerini doða bilimlerinin yöntemlerini kopya etmek sureliyle 'dýþarýdan' ço-zümleyemcyeceðini öne sürer. Sosyoloji bunun yerine insanlarýn eylemlerine verdikleri anlamlan öðrenmeye çalýþmalýdýr. Verstehen, sosyologlarýn aracýlýðýyla bu anlamlara ulaþabilecekleri yöntemdir. Kavram, sosyolojiye büyük ölçüde sosyolojiyi anlamlý eylemle ilgili bir disiplin olarak tanýmlayan Max Weber'in eseri yoluyla girmiþtir. Verstehen, bir araþtýrmacýnýn, insanlarýn eylemlerine verdikleri anlamýn, eylemleriyle hizmet ettikleri amaçlarýnýn ya da inandýklarý gayelerin ne olduðunu görmek amacýyla kendisini baþka insanlarýn yerine koymasý yöntemidir. Örneðin, eðer sosyologlar toplumsal dalgalanma olaylarýný çözümlemek istiyorlarsa, bir insanýn kolunu sert bir þekilde aþaðý-yukan sallamasýnýn bir el iþareti olduðuna ve baþka bir þeyi kastettiðine hükmetmek için bazý esaslara sahip olmalan gerekir. Yoksa eylemlerin anlamlarýný araþtýrmaya çalýþmak eylemlerin fiilî olarak farklý kiþilere ait olduklan durumlarda hepsini tek bir kategoride toplamak suretiyle ciddi biçimde yanlýþa götürücü olabilir. Bir dereceye kadar burada bahsedilen anlamýn kontrolü, araþtýrýlmasý; eylemi anlama yolundaki gündelik çabalarýn geniþletilmesinden ibarettir.
Bununla birlikte Weber, verstehen'i nedensel açýklamayla birleþtirerek eylemin yorumlanmasý konusunda daha da ileri gitmek ister. Burada tam neyin amaçlandýðý açýk deðildir ve Weber yorumcularý da verstehen'in sadece nedensel hipotezler oluþturabileceðini ya da anlamlarýn nedenler olarak kabul edileceðini Öne sürmüþlerdir.
Verstehen'in kullanýlýþý, iki bakýþ açýsýndan eleþtirilmiþtir. Bir yanda sosyologlar verstehen yorumlarýnýn geçerli olabilmesi için hiç bir yol görmediklerini iddia ederlerken, öte yanda nedensel ve verstehen analizlerini birleþtirme giriþimlerinin fiilî olarak o olay içindeki bireylerin bakýþ açýlarýný inkâr etmekle iflas ettiðini ileri sürmüþlerdir
|
Gönderen: 05.04.2006 - 02:00 |
|
|
Şu an Yok üye ve 1209 Misafir online. En son üyemiz: Didem_
16977 üye ile 13.07.2024 - 11:50 tarihinde en fazla ziyaretçi online oldu.
[Admin | Moderator | Kıdemli Üye | Üye] |
|
 |
|
Doğum gününüzü tebrik eder, sıhhat ve
afiyet dolu ömür dileriz:
kalehisar (48), yusuf 81 (51), alimoglu77 (48), memetfatih (57), özlem27 (43), kasfa (42), HUZZUR (37), ki51 (51), türkananne06 (50), koray_20 (39), temhaltd (45), muzaffer ercan (40), Ayfer Yaba (59), gecegezen53 (45), xyasinx (38), sERDEL2961 (39), serra77 (51), SADO.BULBUL (76), suna1981 (44), KadeRiim (35), serix (49), sakaryali54 (40), ORBAYKIHL (40), caner (49), idris379 (35), sodak (48), bedrunnisa (38), gokcehmet (62), omerfarukmete (43), baþbakan (35), yekucuk (47), gülündikeni (38), hüseyin köse (53), tufankaya (51), Hudaverdi Tekta.. (53), ermis_68 (49), GUNDEM2000 (52), m.ikbal (42) |
|
|
|
 |
|