|
 |
 |
|
Toplam Forum: 69
*** Toplam Konu: 30100
*** Toplam Mesaj: 148193 |
|
|
|
|
|
Gönderen |
|
|
Benden midir? Senden midir? |
|
|
1686 Mesaj -
|
|
|

Ne güzel! Derin bir “âh” ile yâd etmek seni.
Her dem düþünmek, her dem hayal etmek seni...
Ne güzel! Visâline gülmek, firâkýnla aðlamak.
Yanmaktan usanmamak yanarken susamak seni.
(Haddâd)
Vedûd isminin sahibi dilerse, dilediði kimseye aþkýnýn kâsesinden öyle bir zevk sunar ki; onu içenlerin susuzluðu artar. Susuzluðu arttýkça O’na yakýn olma þevki ziyâdeleþir. Ancak ne içtiði onu kandýrýr, ne de yakýnlýk gönlüne merhem olur.
Gönül teli hassastýr. Bir dokunuþ binlerce âh ettirir. Kimi zaman yârin yâd etmesiyle, kimi zaman da yâri yâd ile bir oraya, bir buraya durmadan savrulur durur. Bu mânevî bir çekim alanýdýr ve adýna cezbe denir. Bu cezbeye kapýlanlarýn ortak ismi meczûbîndur.
Cezbe; Mutlak Sevgili’ nin sevdiði kulunu mânen cezbedip muhabbetine çekmesi, kendisine yaklaþtýrmasýdýr. Yine bu sevgili kulunun kalbinden perdeyi kaldýrýp çalýþma ve gayreti olmaksýzýn onu yakîn nuru ile ansýzýn mânevî makamlara yükseltmesidir. Bu esnada kul ruhuyla hakîkatin kaynaðýna ulaþýr. Allah’ýn dýþýnda her þeyi unutarak kendinden geçer ve hatta kulluðundan habersiz hale gelir. Ýlâhî muhabbetin çekim alanýna giren kul, bu ikram ve lütuf karþýsýnda farklý tepkiler verir.
Yaratýlýþlarý icâbý kimisinde toprak unsuru gâliptir. Bunlar mizacý “Türâbî” olanlardýr ve daha çok dayanýklýdýrlar. Sessiz-sedasýz bu çekim alanýnda kalmayý baþarýrlar. Kendisine verilen muhabbet lokmasýný hazmederler. Yanarlar, ancak dumanlarý yoktur. “Yanar yüreðim dumaným tütmez” diyerek arz-ý hâl ederler.
Kimilerinin yaratýlýþýnda ise âteþ unsuru gâliptir. Onlarýn mîzâcý “Nârî” dir. Bu yüzden kendisine vâsýl olan cezbeye tahammül gösteremez, aðlar, sýzlar, nâralar atar. Zarfý bu muhabbete dayanamaz. Bir tencerede suyun kaynamasý gibi garip sesler çýkarýr.
Cezbeden ile cezbedilen arasýnda çözülmesi güç, girift bir alýþveriþ mevcuttur. Kimdir bu yangýný alevlendiren?
“Yandýklarým þâm u seher/ Senden midir benden midir
Baþýmda ki aþktan eser/ Senden midir benden midir”
Seyyid Nizamoðlu
Seyyid Nizâmoðlu’nu hayrete düþüren bu hal, cezbeye tutulan gönül sahiplerinin müþterek med-cezirleridir. Bu yangýnýn kývýlcýmý kimdendir? Hz. Mevlânâ bu hususta Mutlak Aþk’ ýn diliyle konuþur:
“Ben rüzgârým sen âteþ /Seni ben alevlendirdim”
Yine aþkýn kaynaðýna iþâretle der ki;
“Biz yalnýz demir bir kýymýðýz /Aþkýn bizim mýknatýsýmýzdýr
Ýçimde hiçbir zaman görmediðim /Hasretin kaynaðý sen”
Hakk’ýn kulu kendine çekmesi; cezbe, bu cezbeyle kulun Allah’a yönelmesi; aþktýr. Cezbesiz hiçbir velî yetiþmemiþtir. Çünkü Allah(c.c.) bir kulunu kendi tarafýna çekmezse, O kulun Allah’a yakýnlaþmasý imkansýzdýr. “Allah dilediðini kendisine çeker.” (Þûra 42/13) ilâhî sözü bunun delilidir. Bu sevgiye nâil olabilmenin yolunu, yine mutlak sevgilinin sevgilisinden öðreniyoruz. “Eðer Allah(c.c.)’ý arzu ederseniz,
bana uyunuz –benim gibi yapýnýz-ki; O da sizi sevsin. (Al-i Ýmran, 31) Ýlâhî muhabbetin çekim alanýna girenlerin manevî tecrübeleri mutlak aþkýn cezbesi olmaksýzýn yakîn derecesinin elde edilemeyeceðini göstermektedir.
Yunus Emre: “Cezbe-i aþk olmayýnca neylesin þeyhim beni” der.
Bu cezbenin âþýka ulaþma zamaný farklýlýk arz eder. Bazen aþk yolunda seyreden sâlik, bu yolculuðu esnasýnda cezbeye eriþir. Bazen de, evvela cezbeye tutulur ve ardýndan aþk yolunda seyre baþlar. Hakîkî cezbe yolcunun yola koyulduktan sonra kendi gayreti ile cezbeye eriþmesidir ki, bu türlü cezbe daha makbul ve daha kalýcýdýr. Bu meczûba; sâlik-i meczûb denir. Ýlâhî cezbeye tutularak manevî yolculuða baþlayanlara ise; meczûb-i sâlik denmektedir. Bu tür meczublar, istikamet üzere devam ederlerse hedeflerine ulaþýrlar, deðilse baþlangýçta kendilerine tattýrýlan zevk ile yolda kalýrlar.
Gönülleri cezbedilen kimi âþýklarýn zâhiri, kimisinin de bâtýný meczubtur. Zâhiri meczûb olanlarýn sayhalarý, inlemeleri ve gözyaþlarý, yaþadýklarý cezbenin eseridir. Bâtýný meczub olanlarýn dýþýnda ve vücûdunda herhangi bir cezbe izine rastlanmaz. Ýç dünyasýnda ise doyumsuz lezzetlere, sayýsýz hallere sahiptir. Onlar görünürde sâkin ve çýplak daðlar gibidirler. Ancak iç âlemleri, zengin maden yataklarýna benzer. Âþýkýn halini açýða vurmasý, ehl-i aþk tarafýndan hoþ karþýlanmamýþtýr. Bu yüzden Rifâîler: “Yan fakat tütme” sözleriyle sâliklerine yol gösterirler.
Bu yol ilâhî temâþânýn cezbesi içerisinde maddî varlýðý terketme yoludur. Çünkü bu yolun yolcularý , her zerrenin aslýna doðru hareket etmesi gibi, asýllarýna yönelenlerin kâfilesinde yer alýrlar.
“Sen güneþsin; ben senin peykin olan ay’ým
Pürnûr etti bakýþýn beni
Kucaðýndan uzak kaldýkça eksiðim
Sen Kur’an’sýn ben de senin cüz’ünüm (M. Ýkbal)
Kaynak: T.D.V. Cezbe maddesi, M.S. Ramazanoðlu(k.s.), Musahabe/6, shf,165
Mustafa Demirci
|
Gönderen: 05.09.2008 - 17:19 |
|
|
|
1576 Mesaj -
|
|
|
Bitmez güzelin vasfi, agaclar kalem olsa denizler mürekkep....
Gül sesleri geliyor, her yer dua ve niyaz..
Acti gök kapisini, yerde cig taneleri, adimlari parilti, alinlari bembeyaz, dagiliyor evrene Gül'ün mestaneleri...
Sen ki, en büyük Gül'sün, en cok gülü seversin.. Sen ey bahar elcisi, Sen ey kutlu Güldeste....
Salat, Selam Sana aldigim hernefeste...
Fedake ebi, ümmi ve nefsi ya Rasuallah...
|
Gönderen: 05.09.2008 - 19:05 |
|
|
|
|
Her þey O'ndan, her þey..
Allah razý olsun ablacým, tebessümle okudum konuyu, çok hoþtu..
|
Gönderen: 05.09.2008 - 22:07 |
|
|
|
1463 Mesaj -
|
|
|
Yunus Emre: “Cezbe-i aþk olmayýnca neylesin þeyhim beni” der.
Çok esealý yazýlmýþ ne kadar anladým neyi anladým desem bence boþ....Esaslý olan bunun katrede olsa yaþamak en güzeli ne mutlu onu yaþayana diyelim...
-Mevlam yaþamayanada yaþamayý nasip etsin inþallahurahman.....
...Mevlaya emanet....
|
Gönderen: 06.09.2008 - 16:58 |
|
|
Şu an Yok üye ve 930 Misafir online. En son üyemiz: Didem_
16977 üye ile 13.07.2024 - 11:50 tarihinde en fazla ziyaretçi online oldu.
[Admin | Moderator | Kıdemli Üye | Üye] |
|
 |
|
Doğum gününüzü tebrik eder, sıhhat ve
afiyet dolu ömür dileriz:
joli (55), evvab (54), SoN_SaBaH (51), müberra (57), kado68 (37), cilem2 (52), ilhanyaþa.. (53), rukýyyem (42), said007 (42), NURÝ GEDÝK (75), Happy (45), temiz1 (44), ptahmos (52), nur_su (42), hattaboglu (60), mutlu_35 (46), doðukan (30), safak1 (56), Prof65 (47), hasaninci (48), gökçedam (49), arslan67 (52), Ibn Tufeyl (53), gülzeynep (45), kardelen:( (40), 63mehmet (51), nur99 (38), ankarali (42), katade (50), prettylady (39), seyfiavci (55), ferhatulu (49), Sahin_emre (39), selami1963 (62), ay_aman (44), kasim (46) |
|
|
|
 |
|