0
0
0
0
Forum Giris Giris Üyeler Ekibimiz Arama
Toplam Forum: 69     ***     Toplam Konu: 30100     ***     Toplam Mesaj: 148193
  
  Beni hatırla
Forum Anasayfa » TARİH / SİYASET / EKONOMİ » TÜRKİYE VE DÜNYADA SİYASET » GERiCi-GERiCiLiK

önceki konu   diğer konu
2 okunmamış mesaj mevcut (Acik)
Sayfa (1): (1)
Gönderen
Mesaj
nursuz su an offline nursuz  
GERiCi-GERiCiLiK
227 Mesaj -
GERiCi-GERiCiLiK



Geriye dönmek isteyen, geride kalan dönemi ve bu
dönemin deGer yargilarini benimseyen, özleyen kisi ve bu kisinin niteliGi. Gerici ve gericilik
kavramlari mürteci ve irtica kelimeleriyle de dile getirilir.

Gericilik, kavram olarak
zamansal bir geriye dönüs isteGini de içermekle birlikte, temelde deGerlerle ilgilidir. Bu nedenle
savunduGu deGerlerin geçmise, geride kalan bir döneme ait olup olmamasi deGil; bu deGerlerin
mahiyeti, niteliGi kisiyi gerici ya da mürteci yapar. Bu temel anlamina karsilik islâm toplumlarinin
Batililasmasindan, Batili câhilî deGerlerin egemenliGi altina girmesinden sonra gerici ve gericilik
deyimleri islâm disi yönetimler ve isbirlikçisi kimseler tarafindan tam tersi anlamda, siyasal ve
ideolojik bir suçlama ve sindirme araci olarak kullanilmaya baslandi. Gerçek anlamdaki gericiler,
siyasal güçlerine dayanarak bu kullanimla islam'i topluma yeniden hâkim kilma mücâdelesi
veren müslümanlara gerici, mürteci; islâm'a da gericilik, irtica nitelikleri yamamaya
çalismaktadirlar.

GericiliGin temel nitelikleri, câhiliye kavraminin ihtiva ettiGi anlamlarla
ifade edilebilir. Bunlar, RâGib el-isfehânî izlenerek söylenirse; bilgisizlik, gerçek disi ve yanlis
inanç, yanlis davranis olarak tesbit edilebilir. Kur'an'a göre bilgisiz insanlar kisisel arzu ve
hevâlari pesinde kosar; diledikleri gibi yasamak, istedikleri gibi kanunlar koymak isterler ve bu
nedenle doGru yoldan saparlar (el-En'âm, 6/119). DiGer bir özellikleri de hevâlarina uygun
çesitli ideolojiler (emaniy, ümniye) gelistirmek (el-Bakara, 2/78) ve bunu yaparken zanlarina
dayanmaktir (el-En'âm, 6/116). Bu etkenler câhilî bir sistem, bir hayat, düsünce ve inanç biçimi
olusturur. Bu sistemin temel özelliGi sirktir. sirk, ya Allah'in ilâhliGini, RabliGini, MelikliGini
tanimama ya da Allah'a bu ve benzeri konularda ortaklar tanima biçiminde kendini gösterir.
sirkin toplum hayatindaki baslica pratik sonuç ve isaretleri evrende ve insan hayatinda
Allah'tan baska bir yaratici, öldürücü, tasarruf edici, boyun eGilecek, sevilecek, korkulacak,
tevekkül edilecek, hüküm ve kanunlar koyacak varlik, kisi ya da kurumlar tanimaktir. sirkin
davranislar alanindaki sonucu ise, bu tür kisi ve kurumlarin koyduklari kanun ve kurallara
gönüllü olarak boyun eGmek, itaat etmektir. Baska bir ifade ile Kur'an'in öngördüGü inanç,
düsünce ve hayat biçiminin disinda beserî istekler, ideolojiler ve zanlara dayali bilgiler
doGrultusunda olusturulan toplumsal düzenler, sirk düzenleri, es deyisle câhiliye düzenleridir.
Böyle bir toplum modeli pesinde kosan insan, bu model ister geçmiste uygulanan bir model
olsun, ister henüz uygulanma imkani olmayan bir tasari olsun; adi ister Demokrasi, ister
Sosyalizm; isterse Komünizm ya da Fasizm olsun, gericidir, mürtecidir.

Gerici ve gericilik
kavramlari islâmî terminoloji içerisinde mürteci ve irtica kavramlarinin yanisira mürted-irtidâd,
münâfik-münâfiklik, fâsik-fisk, taGi-tuGyân, mücrim-cürm gibi baska kavramlarla da anlam
iliskileri içindedir. Bir islâm toplumunda câhili eGilimler, önlemler içindeki kisi, itikadî ve amelî
durumuna göre mürted, münâfik, fâsik gibi adlar alir. islâm'in öngördüGü inanç ve toplum
yapisini kabul ettiGi halde sonradan bunu reddederek herhangi bir câhilî inanç sistemini, toplum
modelini benimseyen kisi, islâm'la bütün baGlarini keserek geriye dönmüs, irtidâd etmis, mürted
olmustur. irtidâd, gericiliGin en kesin ve açik biçimini olusturur. Câhili inanç esaslarini
terketmeden çesitli nedenlerle islâm'i benimsemis görünen ve hayatini müslümanlar arasinda
sürdüren münafiklar da gericidirler. Bunlar, içlerinde tasidiklari inançlari ve bu inançlarin
yansimasi olan gerici eGilimleri zaman zaman davranislarinda, düsünce ve hayat biçimlerinde
göstermek zorunda kalirlar. GericiliGin bu biçimi gizli, ama islâm toplumu için en tehlikeli olamdir.
irtidâd ve münâfiklik boyutlarina ulasmayan kimi gericilik biçimleri de kisinin islâm hüküm ve
kurallari karsisindaki tutumu; benimseyerek sürdürdüGü câhiliye gelenek, görenek ve
davranislarina göre fisk, tuGyân, cürm gibi çesitli adlarla ifade edilir. Bütün bunlar kisiyi islâm'in
doGru ve aydinlik yolundan saptirici ve belli bir cezayi gerektirici gerici davranisi
belirtirler.

islâm'in deGerler açisindan baktiGi gerici ve gericilik kavramlarina çaGdas
câhil ve gerici dünya daha çok zamansal açidan, eskilik-yenilik, gerilik-ilerilik kavramlarinin
yedeGinde bakar. Buna göre gerici, yeni olana direnerek eski olani korumaya çalisan ya da
tarihin tekerleGini geriye döndürmeye çalisan kisi. Bu tanima göre gerici, ilericinin karsisinda
yeralir ve gericilik bilgisizlik, tutuculuk, saGcilik gibi kavramlarla iliskilendirilir. Tanim, doGal
olarak eski olanin kötülüGü, yeni olanin iyiliGi kabulüne dayanmaktadir. Buna göre müslümanlar
gerici, islâm da gericiliktir. Bu yargi söyle açiklanir: "Kendilerinin deGerli bulduklari düzeni ve
kurumlari deGisime karsi siddetle savunan muhâfazakârlar, bu uGraslarinda basarisizliGa
uGradiklari takdirde, bir kismi yeni beliren düzeni evrenin isleyisinin kaçinilmaz sonucu olarak
kabul edecektir. Fakat eski ideallerini hâlâ benimsemekte devam eden maGlup olmus
muhâfazakâr ister istemez bir "gerici' olacaktir. Yeni gelisen dünyayi tenkid edecek ve
gelecekte, eskiden varolmus olduGuna inandiGi "altin bir çaGi' tekrar yasamak için harekete
geçecektir" (Ahmet Yücekök, Türkiye'de Din ve Siyaset, s. 90).

Alisilmis Batili bakisi
yansitan bu deGerlendirmenin, yanlisliGi, tutarsizliGi açiktir. Çünkü belli bir inanç biçiminin ve
buna baGli deGerler düzeni ile toplum modelinin zaman bakimindan önce ya da sonra olusu,
onun iyilik ya da kötülüGünün, gerilik ya da ileriliGinin ölçütü olamaz. islâm'in Türkiye'de
terkedilmis bir inanç ve toplum modelini temsil etmesi, doGal olarak, onun kötülük ve geriliGini
göstermez. Bu nedenle Türkiye'de ya da dünyanin herhangi bir yerinde mevcut sistem yerine
islâm'i öngören, islâm'i geçirmeye çalisan müslümana gerici denemez. Müslümanlar, toplumu
tarihin belli bir zamanina döndürme amaci pesinde deGillerdir. Tam tersine, insanlarin, içinde
bulunduklari kosullara göre olusturduklari bir inanci ve toplumsal düzeni deGil, zaman ve
mekanin üstünde bir kaynaktan gelen ve bütün zamanlar için geçerli olan evrensel bir inanç ve
deGerler düzenini amaçlamaktadirlar. Bu inanç ve deGerler düzeni ise Garaudy'nin deyisiyle
"bilim, teknik, millet, para, cinsellik, büyüme gibi sahte tanrilar üretilerek olusturulan politeizm
(çok tanricilik) üzerine kurulan çaGdas uygarliGin iflasinin artik iyice anlasildiGi günümüzde
bütün insanliGin önünde duran kurtarici tek seçenektir" (islâm ve insanliGin GeleceGi, s. 29).
Dolayisiyla müslümanlarin gerici, islâm'in gericilik gibi gösterilmesi, Kur'an'in terimleriyle
söylenirse zanlarina dayanan, hevâlari ve ideolojileri (ümniye) pesinde kosan sapkin kisilerin
câhilî deGerlendirmelerinin bir isaretinden baska birsey deGildir.
Gönderen: 11.01.2006 - 21:55
Bu Mesaji Bildir   nursuz üyenin diger mesajlarini ara nursuz üyenin Profiline bak nursuz üyeye özel mesaj gönder nursuz üyeyi arkadas listeme ekle Yukari
erdemak su an offline erdemak  
Gerici Kim?-Cemil Meriç
19 Mesaj -
GERÝCÝ KÝM?

..: Cemil MERÝÇ :..



Bu Ülke, s. 80-81/Ýletiþim Yayýnlarý

Canavarlarla dolu bir ormandayýz. Yolumuzu hayaletler kesiyor. Tanýmadýðýmýz bir dünya bu. Ýthal malý mefhumlarýn kaypak ve karanlýk dünyasý. Gerçek, kelimeler arkasýnda kayboluyor.

Ne güzel tarif: “Gerici, bir toplumun geliþmesini saðlayacak hiçbir yeniliði istemeyen, her yönüyle eskiyi özleyen ve eski düzeni getirmeye çalýþan (kimse)” (Meydan-Larousse). Tarifin tek kusuru bu ucubenin hangi çaðda, hangi ülkede yaþadýðýný söylememesi.

Murdar bir halden muhteþem bir maziye kanatlanmak gericilikse, her namuslu insan gericidir.

IV. Murat’a, “Süleyman devrine dön!” diye haykýran Koçi Bey’den Reþit Paþa’ya kadar Osmanlý Devleti’nin bütün ýslahatçýlarý gerici. Dante, yaþadýðý çaðdan iðrenir. Balzac eserini iki ezelî hakikatin ýþýðýnda yazar: kilise ve krallýk. Dostoyevski maziye âþýk. Dante gerici, Balzac gerici, Dostoyevski gerici!

Gerici, ilerici... Düþünce hürriyeti bu mülevves kelimelerin esaretinden kurtulmakla baþlar, düþünce hürriyeti ve düþünce namusu.

Gönderen: 17.01.2006 - 22:52
Bu Mesaji Bildir   erdemak üyenin diger mesajlarini ara erdemak üyenin Profiline bak erdemak üyeyi arkadas listeme ekle Yukari
Pozisyon - İmzalar göster
Sayfa (1): (1)
önceki konu   diğer konu

Lütfen Seçiniz:  
Şu an Yok üye ve 1310 Misafir online. En son üyemiz: Didem_
16977 üye ile 13.07.2024 - 11:50 tarihinde en fazla ziyaretçi online oldu.

[Admin | Moderator | Kıdemli Üye | Üye]
Dogum Gününüzü Tebrik Ederiz    Doğum gününüzü tebrik eder, sıhhat ve afiyet dolu ömür dileriz:
SaYaCGIN (48), AnneminSariGülü.. (34), kotza1 (55), keremcik (52), fatih GUNES (49), muhsin p.o. (52), tuva (42), Dostluklar_Baki (39), meydan26 (50), mehlika akasya (45), panter32 (50), NÖBETCI (47), baranbari (49), friendsofmehdi (39), tatar_salih (36)
Son 24 saatin aktif konuları - Top Üyeler
0

Copyright © ((( RAVDA.net )))  *  İrtibat   *   RAVDA Reklam Servisi   *   Tüm hakları saklıdır, izinsiz alıntı yapılamaz.
Sitemizde yayınlanan imzalı yazıların içeriğinden yazarları, forum ve yorumlardan ekleyen şahıslar sorumlu olup, kesinlikle sitemiz sorumlu değildir.
© by ((( RAVDA.net )))

Sayfa 0.67800 saniyede açıldı   

Reklamlardan
RAVDA sitesi
hiçbir şekilde
sorumlu değildir.