0
0
0
0
Forum Giris Giris Üyeler Ekibimiz Arama
Toplam Forum: 69     ***     Toplam Konu: 30100     ***     Toplam Mesaj: 148193
  
  Beni hatırla
Forum Anasayfa » *** NAMAZ PLATFORMU *** » Vakit disiplini ve Namaz.

önceki konu   diğer konu
3 okunmamış mesaj mevcut (Acik)
Sayfa (1): (1)
Gönderen
Mesaj
Muhtazaf su an offline Muhtazaf  
Vakit disiplini ve Namaz.
Moderator


4254 Mesaj -
Assoc. Prof. Dr. Özcan Hýdýr
Vakit disiplini ve Namaz
Vakit adâletli bir þekilde paylaþýlan bir kaynaktýr; herkesin haftada yedi günü, günde yirmidört saati vardýr. Ne var ki kiþiler arasýndaki tek fark, sahip olduklarý vakit deðil, bunu nasýl kullandýklarýdýr. Vakit, soyut bir kavram olmasýna raðmen, hayatýmýza sýðdýrdýðýmýz iþler açýsýndan ölçülebilir ve kýt bulunan somut bir kaynaktýr. Vakit tanzim ve idaresi, kýt bir kaynak olan zamanýn en verimli þekilde kullanýlmasý demektir. Ancak birçok kiþi bu kýt kaynaðý, nasýl deðerlendireceðini bilemeden boþa harcar.

Vaktin sevk ve idaresi, kýt olan bu kaynaðýn en faydalý þekilde kullanýlmasýdýr. Zamaný faydalý kullanmak, meþgul görünmek deðil, zamaný gâyelerimizin tahakkukuna yönelik faaliyetler yaparak deðerlendirmektir. Bununla birlikte günümüzde Müslümanlarýn en çok geri kaldýklarý hususlarýn baþýnda, vakit disiplinsizliði gelir. Genel olarak Ýslâm dünyasýnda inanýlmaz derecede vakit israfý bulunmakta, yapýlacak iþlerde vakte riayetsizlik had safhalara ulaþmaktadýr. Farklý sebeplerin rol oynadýðý bu durumun en önemli sebeplerinden biri de, Kur’an ve Sünnet’iyle Ýslâm'da vaktin ehemmiyetini ortaya koyan emir ve tavsiyelerin yeterince bilinmeyiþidir. Allah Teâlâ’nýn kullarýna olan nîmetleri sayýlamayacak kadar çoktur. Bu nimetlerin en önemlilerinden biri de, vakit nimetidir.Zira Kur’an’da bildirildiði üzere vakit nimeti, geçici olan [79:46], ertelenmesi ve bir daha geri döndürülmesi mümkün olmayan[63:11] ve boþa geçirildiðinde uhrevî sorumluluðu büyük olan bir nimettir. Bu itibarladýr ki, sahâbenin ileri gelenlerinden olan Abdullah b. Mes’ûd, ilâhî hesâba konu olacak en mühim nimetlerden birinin “boþ vakit” olduðunu söylemiþ ve sözlerine þöyle devam etmiþtir:

“Güneþin battýðý ve ömrümden bir gün daha eksildiði halde amelimin artmadýðý günüme piþman olduðum kadar hiç bir güne piþman olmadým” dediði nakledilmektedir.”

Vakit bir nimettir

Vaktin kýymetini bildirmek için sýkça söylenen “Vakit nakittir” sözü de, esasen anlamsýzdýr. Zira vakit nakitten (para, altýn, elmas vb.) daha deðerlidir. Son devir Ýslâm mütefekkirlerinden Hasan el-Benna’nýn “Vakit hayatýn kendisidir” demesi de bu sebepledir. Yine bir Arap atasözünde “Yakût vakitle satýn alýnabilir, ancak (boþa geçen) vakitler yakûtla satýn alýnamaz” denmiþ ve böylece kýymet bakýmýnda vaktin, yakuttan dahi deðerli olduðu vurgulanmýþtýr.

Hayat, Allah Teâla’nýn her canlýya bir kere kullanmak üzere ihsan ettiði son derece kýymetli bir nimettir. Gaflet perdelerini aralayabilenler için zaman, hiç bir þeyle kýyaslanamayacak derecede deðerli bir nimettir. Bu anlamda Hasan el-Benna'nýn da dediði gibi, vakit aslýnda hayattýr. O halde vakti, onun deðerine en uygun amellerle deðerlendirmek þarttýr. Zira hayatta her an herkesin birden fazla yapacaðý iþi vardýr. Vaktin ehemmiyetini idrak eden, kýymetini hakkýyla takdir eden insan hakikî mânada yaþýyor demektir. Dünya ve âhiretin anahtarý olan ilim, vakti iyi deðerlendirmekle elde edilir. Âlimlerin ve zenaatkârlarýn ortaya koyduklarý eserler, vakti faydalý deðerlendirmenin billûrudur.

Namaz, oruç, hac, zekat gibi Ýslâm’ýn temel ibadetlerinin mü’mine vakit disiplini kazandýrmadaki önemi büyüktür. Bu ibadetlerin belli vakitlerde yapýlýyor olmasý, bir yönüyle müslümana vakit disiplini kazandýrmaya matuftur. Ne var ki Ýslâm’ýn en temel ibadeti olan beþ vakit namazýn vakit disiplinindeki yeri çok daha önem arzeder. Bu itibarla biz, aþaðýda namazýn mü’mine kazandýrdýðý vakit disiplini üzerinde duracaðýz. Ýslâm’da ibadetler, gün ve senenin bölümlerine göre ayarlamýþtýr. Bu ayarlamanýn en bariz ortaya çýktýðý ibadet olan beþ vakit namaz, günün tüm zamanýný kuþatmýþ ve akýþýna göre ayarlanmýþtýr: “Haydi akþama
ulaþtýðýnýzda, sabaha kavuþtuðunuzda Allah'ý tenzih edin (namaz kýlýn). Göklerde ve yerde hamd O'nundur. Gündüzün nihayetinde öðle vaktine eriþtiðinizde de tesbih edin (namaz kýlýn).” [30:17][30:18]

Abdullah b. Abbas (ra)’dan gelen rivayete göre bu âyet beþ vakit namazý ihtiva etmektedir. Bu itibarla alimlerin çoðu beþ vakit namazýn Mekke’de farz olduðu kanaatindedir. Dikkat edilirse bu ayette Allah Teâla’yý tesbih etme vakitleri olarak beþ vakit namaz vakitleri tayin edilmiþtir. Bu ise, beþ vakitnamazýn en önemli gayelerinden birinin, müslümana günlük zamanýný planlama alýþkanlýðý kazandýrmak olduðu anlamýna gelir.

Namaz vakit disiplini kazanýrýr

Her namaz bir vakit planlamasý olunca, Kur’ân-ý Kerîm’de namazdan bahseden bütün âyetler, ayný zamanda vakit þuur ve disiplini vermeyi gâye edinen âyetler olarak görülebilir. Nitekim, “Muhakkak namaz, mü’minler üzerine vakitleri belli bir farzdýr”[4:103] âyeti, namazýn günlük, vakitli ve planlý bir ibâdet olduðuna iþâret eder. Bu âyetin tefsirinde âlimler, namazýn birbirini takip eden vakitlerde farz kýlýnmýþ bir ibadet olduðunu ve böylece Allah Teâla’ya olan tesbihatýn periyodik olarak günün her vaktinde devam etmesinin temin edilmiþ olduðunu beyan etmiþlerdir.[1]

Efendimiz (sav)’in hayatýnda namaz vakitleri, yatma, kalkma, eve çekilme, istirahat, çalýþma, sosyal aktiviteler, ziyaret, sohbet gibi günlük olarak yapmak mecbûriyetinde olduðumuz birtakým iþlerin vakitlerini planlamaktadýr. Müslümanýn vakit disiplininde namazýn önemi, iþlerini sabah ile öðle, öðleyle ikindi, ikindi ile akþam, akþam ile yatsý zaman dilimlerine baðlayarak planlamasýnda yatar. “Þayet iþlerimi günün þu parçalarý içinde yapmazsam hayatýmda bütün bu vakitler ölü geçmiþ demektir” diye düþünen kiþi, bu vakitleri hebâ etmeyecektir. Çünkü vakit, görece/itibârî bir þeydir; onun hakikî vücûdu yoktur. Vakite deðer, bereket, hayâtiyet ve canlýlýk kazandýran þey, yukarýda da ifade edildiði üzere o zaman zarfý içinde yapýlan iþlerdir; yani onun mazrûfudur. Dolu dolu yaþanan zamanýn her âný, baþkalarýnýn yüzlerce senesine bedel olur. Binâenaleyh vakte hakikî vücut ve kýymet kazandýrma, onu deðerlendirme ve insanlarýn o vakit içinde yapacaklarý iþlerle doðru orantýlýdýr.

Diðer taraftan bizim yirmi dört saatlik bir sermayemiz var. Bu yirmi dört saati, bizim son günümüz olabilir düþüncesi ile ele alýp, onu namaza göre programlayarak her parçasý içine bir þeyler aktarmaya çalýþýrsak, o gerçek deðerine ulaþýr. Buna göre günlük vaktimizi,

- öðle namazý öncesi vaktimiz,

- öðle namazý sonrasý vaktimiz,

- ikindi namazý sonrasý vaktimiz,

- akþam namazý sonrasý vaktimiz,

- yatsý namazý sonrasý vaktimiz,

- sabah namazý öncesi ve sonrasý vaktimiz diye ayýrýrsak, namazla bölünen, namazla nûrâniyet, rûhâniyet ve kýymet kazanan vakit planlamasý yapmýþ oluruz. Böylece bu zaman parçalarý arasýnda Ýslâm’a hizmet adýna yeni yeni iþler planlayýp ona göre yapýlacak her þeyi yaparýz. Hatta yaptýklarýmýzla iktifâ etmeyerek, vaktin bereketiyle “Daha yok mu?” diyerek baþka iþlere koþmanýn hesabýný bile yapabiliriz. Beþ vakit namaz bu yönüyle, her daim Allah Teâla ile birlikte olmayý temin edecektir. Böylece kul için adeta günlük muhâsebe zamaný (terâzisi) olacaktýr. Týpký cuma namazýnýn haftalýk terazi, ramazan orucunun senelik terazi, zekâtýn zengin olanlar için yine senelik tezkiye ve muhâsebe vakti, haccýn da ömürde bir kez belirli zamanlarda yapýlan genel bir muhâsebe zamaný olmasý gibi. Þu halde vakitle kayýtlý bütün bu ibâdetlerde mü’min, vaktin ehemmiyetini en güzel surette idrâk edecektir.

Bir çok deðerimizin altüst olduðu günümüz dünyasýnda, maalesef vakit anlayýþýmýzýn da altüst olduðu bir gerçektir. Bunun neticesi olarak vakitlerimiz tekdüze hale gelip homojenleþmiþ, günün hatta senenin bütün zamanlarýný eþdeðer duruma getirmiþtir. Oysa dinimiz ve kültürümüzde namaz ve ibâdetlerle bölünen sabahýn, öðlenin, ikindinin, akþamýn ve gecenin ayrý bir kokusu, rengi, ahengi ve sýrrý vardýr. Bu zaman dilimlerinin kendine has bir ibadet, tefekkür, zikir, iþ, uyku gibi bölümleri vardýr. Þu halde zamanýmýzý namaz ve diðer ibadetlere göre tanzim edebilmek bizleri, dolu dolu, verimli, bereketli ve huzurlu yaþamanýn hazzýna erdirecektir.

[1] bk. Ýbn Kesir, Tefsir, I, 563
Gönderen: 14.07.2009 - 01:41
Bu Mesaji Bildir   Muhtazaf üyenin diger mesajlarini ara Muhtazaf üyenin Profiline bak Muhtazaf üyeye özel mesaj gönder Muhtazaf üyeyi arkadas listeme ekle Yukari
_LaL_ su an offline _LaL_  
838 Mesaj -
emeðine saðlýk abi..Allah razý olsun..

vaktini en iyi þekilde ve bereketli geçirebilenlerden olmak dileðiyle..

Gönderen: 14.07.2009 - 11:14
Bu Mesaji Bildir   _LaL_ üyenin diger mesajlarini ara _LaL_ üyenin Profiline bak _LaL_ üyeye özel mesaj gönder _LaL_ üyeyi arkadas listeme ekle Yukari
Muhtazaf su an offline Muhtazaf  
Moderator


4254 Mesaj -
Cümlemizden ALLAH Razi Olsun
Amin
Gönderen: 14.07.2009 - 15:25
Bu Mesaji Bildir   Muhtazaf üyenin diger mesajlarini ara Muhtazaf üyenin Profiline bak Muhtazaf üyeye özel mesaj gönder Muhtazaf üyeyi arkadas listeme ekle Yukari
Pozisyon - İmzalar göster
Sayfa (1): (1)
önceki konu   diğer konu

Lütfen Seçiniz:  
Şu an Yok üye ve 1313 Misafir online. En son üyemiz: Didem_
16977 üye ile 13.07.2024 - 11:50 tarihinde en fazla ziyaretçi online oldu.

[Admin | Moderator | Kıdemli Üye | Üye]
Dogum Gününüzü Tebrik Ederiz    Doğum gününüzü tebrik eder, sıhhat ve afiyet dolu ömür dileriz:
SaYaCGIN (48), AnneminSariGülü.. (34), kotza1 (55), keremcik (52), fatih GUNES (49), muhsin p.o. (52), tuva (42), Dostluklar_Baki (39), meydan26 (50), mehlika akasya (45), panter32 (50), NÖBETCI (47), baranbari (49), friendsofmehdi (39), tatar_salih (36)
Son 24 saatin aktif konuları - Top Üyeler
0

Copyright © ((( RAVDA.net )))  *  İrtibat   *   RAVDA Reklam Servisi   *   Tüm hakları saklıdır, izinsiz alıntı yapılamaz.
Sitemizde yayınlanan imzalı yazıların içeriğinden yazarları, forum ve yorumlardan ekleyen şahıslar sorumlu olup, kesinlikle sitemiz sorumlu değildir.
© by ((( RAVDA.net )))

Sayfa 0.77373 saniyede açıldı   

Reklamlardan
RAVDA sitesi
hiçbir şekilde
sorumlu değildir.