0
0
0
0
Forum Giris Giris Üyeler Ekibimiz Arama
Toplam Forum: 69     ***     Toplam Konu: 30100     ***     Toplam Mesaj: 148193
  
  Beni hatırla
Forum Anasayfa » K İ T A P / K Ü L T Ü R / S A N A T » KİTAP & DERGİ » Fatih Okumuş (Kur'an'i Hayat Dergisi, 1. Sayı)

önceki konu   diğer konu
2 okunmamış mesaj mevcut (Acik)
Gönderen
Mesaj
KaLBeNuR su an offline KaLBeNuR  
Fatih Okumuş (Kur'an'i Hayat Dergisi, 1. Sayı)
1686 Mesaj -



Mustafa Ýslamoðlu'nun, 6.000 dipnot içeren meal-tefsiri çýktý.
Kitab'ý anlamak, onu hayatlarýna hayat kýlmak, hayatlarýný Kur'an'la anlamlandýrmak isteyenler için'

Elhamdülillah' Hasretle beklediðimiz, özlediðimiz, gözlediðimiz ve inþaAllah okuru olmayý hak edeceðimiz mealimiz çýktý. Ýkra emrine masadak bir metn- i metînle karþý karþýyayýz. Mustafa Ýslamoðlu Hoca'nýn ömrünü vakfettiði, Hilal Televizyonu'nun yeryüzünün dört bucaðýndaki Kur'an talebelerine ulaþtýrdýðý çalýþmasý Hayat Kitabý Kur'an: Meal-Tefsirin nihayet duvaðý açýldý. Ümmete kutlu olsun!

Bizim okuyuþumuza göre Ýslamoðlu mealinin istinat ettiði en önemli asýl: parçacý deðil bütüncü, daðýtýcý deðil toparlayýcý özelliðidir. Bu, Ýslam'ýn temel prensibi tevhidin Kur'an okumaya tatbiki ve müellifin icma'-ý 'ulûmi'd-din tezinin de uygulamasýdýr.

Müellif her ayeti bütün bir Kur'an'ýn ýþýðýnda; ama bütün bir Kur'an'ý da tek ayet gibi okumaya çalýþmýþtýr. Bunu her yerde baþarmýþ olmak iddiasý büyüktür; fakat bundan daha önemlisi, böyle bütüncül bir tasavvura ve usûle sahip olmaktýr. Ameller niyetlere göre, eserler usûllerine göre deðer kazanýrlar.

Ýkinci asýl adalet prensibidir. Meal rivayet ile dirâyetin, aklý iþletmek ile vahye tabi olmanýn, lafýz ve mananýn, baðlamsal ve tarihsel olanla makâsýd ve ilkesel olanýn altýn dengesini aramýþtýr. Sabýk olanla sadýk olan çeliþtiðinde, müellif sadýk olaný tercih etme dirayet ve cesaretini göstermiþtir.

Kur'an'ýn Kur'anla tefsiri

Bu yöntem, Kur'an tefsirinin kadim ve en geçerli yöntemidir. Ýslamoðlu mealinde ayetler, kelimeler, kavramlar Kur'an'ýn bütünlüðü içerisinde anlaþýlmaya çalýþýlmýþ ve çoðu zaman bunda muvaffak olunmuþtur. Adeta kelime ve kavramlarýn üç boyutlu bir haritasý çýkarýlmýþ, meal bu harita esas alýnarak kaleme alýnmýþtýr. Ayetin indiði zaman dilimi bu haritanýn bir boyutudur. Matematik kesinlikte tespiti mümkün olamasa bile, doðruya en yakýn bir kronoloji oluþturularak mealde dikkate alýnmýþtýr. Bu sayede mesela salih amel, infak, salât, zekât gibi kavramlarýn 23 yýllýk nüzûl sürecinde kazandýklarý anlam zenginleþmeleri takip edilebilmiþtir.

Surelerin kimlik kartý

Mealin bir meziyeti de surelerin baþýnda efrâdýný câmi, aðyârýný mâni bir giriþ bölümünün yer almasý' Giriþ bölümü hem sureyi mümkün olduðunca tarihlendiriyor, hem de ana konularýný ve nirengi noktalarýný iþaretliyor. Genellikle surenin Hz. Peygamber'in (sa) hayatýnda neye tekabül ettiðine, onun ve mü'minlerin þahsiyetlerinin inþasýnda nasýl bir role sahip olduðuna iþaret ediyor. Böylece surenin þimdi ve buradaki okurunun da hayatýna nazil olmasýnýn kapýsýný açýyor. Sure ile bir ünsiyet kuran okuyucuya da artýk bu kapýdan içeriye girmek kalýyor. Meal ve tefsirde sure bütünlüðü de gözetiliyor. Sure giriþleri bile müstakil bir kitap gibi okunabilir.

Kitab'ý organik bir bütün olarak okumak

Meal-Tefsir, Kur'an talebeleri için, ayný zamanda bir eþbah ve nezair kitabý gibi. Kur'an'ýn lafzî ve semantik arkeolojisinin yapýlmasý, topografyasýnýn çýkarýlmasý sonucunda, kendisinden önceki, özellikle klasik çalýþmalardan sonuna kadar istifade etmekle birlikte taklide düþülmeyip tahkik mesleði ihtiyar olunarak dirayetli genellemeler ve titiz istisnalar yapýlmýþ.

Deryadan damla misali birkaç örnek: Tesbih, zamanla kayýtlý olarak geldiðinde namaza delalet eder. Kur'an'da insanlarýn çoðu formu tam on yedi yerde sadece üç þekilde gelir. Kur'an'daki tüm dua ayetlerinin maksadý Allah'tan istemeyi öðretmektir. Kur'an'ýn semboller dünyasýnda; yüz bir þeyin varlýðýný, akýl o þeyin ruhunu, eller o þeyin eylemini temsil eder. Nefyin haberinin bâ ile gelmesi ihtimal yokluðuna delalet eder. Metâ' Kur'an'da geçtiði her yerde na'îm'in mukabili olarak dünyevi hazlar için kullanýlýr ve üç ana niteliði vardýr: Daim olmayan, sabit olmayan, kâmil olmayandýr.

Müellif vahyin zengin anlamlýlýðý bir imkân ve üslûp olarak kullandýðýný görerek bu imkâný da mealin özellikle yekûnu 6.000 (altý bin) tutan notlarýnda yer yer göstermiþtir. Çünkü Kur'an-ý Kerim'in üslûbu gereði, birçok yerde ayný zamir birden fazla yere ait olabilir ve bir kelimeyi hem öncesiyle hem sonrasýyla birlikte okumak ve ona göre anlamak caiz olabilir. Bu incelikleri görebilmek ilim yanýnda edebî zevk ister.

Fiil veya isim tercihi meale bir biçimde yansýtýlmaya çalýþýlmýþtýr. Mesela: Ellezîne keferû küfürde ýsrar edenler; kâfirûn küfrü, nankörlüðü cevherine yedirmiþ kimseler olarak anlaþýlmýþtýr.

Kitab'ý organik bir bütün olarak okumak, ayetin özellikle Hz. Peygamber'in hayatýnda neye ve nereye tekabül ettiði sorusunu akýlda tutmayý gerekli kýlmýþtýr. Buradan da okur, peki benim hayatýmda neye karþýlýk gelir' sorusuna yönelmektedir. Mesela: Kur'an-ý Kerim'de en sýk anlatýlan kýssa Hz. Musa kýssasýdýr. Hz. Musa'nýn hayatýnýn Mýsýr'dan çýkmadan önceki dönemine ve Firavunla mücadelesine atýfta bulunan ayetler Mekkîdir; oysa çýkýþ sonrasý kavmiyle yaþadýklarýna atýfta bulunan ayetler Medenîdir. Bir kez bu tespiti yaptýnýz mý, artýk vahiy sizin de hayatýnýza nazil olmaya baþlar. Veya inzal vahyin muhatabýna; tenzil kaynaðýna (Allah'a veya meleklere) izafe edildiðinde kullanýlýr. Þeytan ayný varlýðýn insanla iliþkisi öne çýktýðý durumlarda; iblis ise Allah'la iliþkisi öne çýktýðýnda kullanýlýr. Ýnsan için bir þeytandýr, ayartýr; Allah içinse 'Allah'tan ümitsiz bir vak'a'' Bu tespitleri yapmak i'nin noktasýný koymaktýr.

Peygamberlerin þanýna yakýþýr yorumlar yapýlmasý

Halk için deðil; fakat ehlinin sahihini sakîminden ayýrt ederek okuyup istifade etmesi için yazýlmýþ rivâyet tefsirlerinin etkisiyle olsa gerek, dünya dillerindeki meallerin büyük bir bölümü, muharref Tevrat'taki boyutlarda olmasa dahi, peygamberlerin þanýna yakýþmayan yorumlara meyledebilmiþlerdir. Ýslamoðlu mealinin bir özelliði, Kur'an-ý Kerim'i Yahudi kültürü altýnda oluþmuþ bu yorumlardan baðýmsýz olarak okumayý denemesidir (Mesela: Yusuf, 12/23; Sâd, 38/31-32, Mü'min, 40/55; Þuarâ, 26/20).

Saffât, 37/88-89: 88 Ardýndan yýldýzlara bir göz attý 89 ve Ben rahatsýzým! dedi. [Muhtemelen tevriyeli bir ifade (Hz. Yusuf'a ait benzer bir ifade için krþ: 12:23). Etrafýndakiler onun yýldýzlara bakarak hastalanacaðýný okuduðunu sandýlar. Fakat o, kavmin bu yöneliþinden duyduðu rahatsýzlýðý dile getiriyordu.]

Ben hastayým meali, bir peygamberin yalan söylediðini, bir hile olarak yalan söylenebileceðini îmâ eder. Oysa peygamberler asla yalan söylemezler. Zor durumda kaldýklarýnda iki anlama gelen sözler kullanýrlar. Nitekim Hz. Muhammed (sa) hicret esnasýnda nereden geldiklerini soranlara sudan cevabýný vermiþti. Muhatap onun yukarý sudan mý, aþaðý vahadan mý geldiðini düþünedursun; o yoluna devam etti. Onun kastý ise bütün canlýlarýn yaratýlýþýnýn özü ve esasý olan su idi. Ýbrahim (as)'ýn da eþi Sare'yi zalim bir kralýn þerrinden korumak için onun kardeþi olduðunu söylediði rivayet edilmiþtir. Eþim deseydi Sare'yi elinden alacaklardý.

Klasik mealler bu ayetin mealinde bu inceliði genellikle yansýtmamýþlardýr. Ayrýca, bizzat Resulullah tarafýndan yasaklanmýþ bulunan Allah'ýn peygamberlerini birbiriyle yarýþtýrma tuzaðýna düþülmemiþ; farklýlýklarý üstünlük olmaktan ziyade çeþitlilik olarak okumayý yeðleyen bir yol izlenmiþtir. Meselâ: Bakara, 2/253'ün meali þöyle verilmiþtir:

Söz konusu elçilerden her birine diðerinden farklý meziyetler bahþettik. [Lafzen: Onlardan bazýlarýný bazýlarýna üstün kýldýk. Buradaki tafdil deðil tefadul'dur. Esas itibarýyla çeþitlilik ve farklýlýða delalet eder (Bkz: 17:55; krþ. 4:34). Merhum Elmalýlý þöyle der: Dikkat olunursa tefadul-i enbiya esasta müttehid olmak üzere bir tenevvu ifade eder ki bu tenevvu bizzat murad-ý Ýlahi'dir. Âyette geçen bazýsýný bazýsý üzerine (ba'dahum 'ala ba'd) formu, niteliðe iliþkin bir ayrýmý deðil niceliðe iliþkin bir ayrýmý ifade eder (Krþ: 2:136; 285). Yani: bazý hususlarda bazýsýný bazý hususlarda ise bazýsýný üstün kýldýk, demektir.]

Peygamberlerin ismet sýfatý meale titizlikle yansýmýþ. Bunda, edatlar ve baðlaçlar gibi, metnin küçük kahramanlarýnýn haklarýnýn yenmeyerek meale aksettirilmeye çalýþýlmasý da etkili olmuþtur. Mesela: Fakat Biz eðer kalbini iman üzere perçinlememiþ olsaydýk, belki o zaman birazcýk olsun onlara eðilim göstermen mümkün olabilirdi. (Ýsra, 17:74).

Sonuç

Hayat Kitabý Kur'an: Meal-Tefsir lafýz-mana-maksat sacayaðýna istinat etmiþ ifþâ edici ve inþâ edici bir meal' Kur'an'ýn Allah ve Peygamber tasavvurunu nasýl inþâ ettiðini gösteren ve izleyicisine de öðreten bir meal. Vahyin inþâ edici özelliðini ifþâ eden, gün yüzüne çýkaran, tecdit eden bir meal'

Bu mealin usûlü ve medeniyet tasavvuru var. Mezhebi var. Dilde, nahivde ve kýraatte' Mezhebi olmak, nesebi olmaktýr. Tasavvura ve usûle sahip olmak, anlamý taþýrken yol kazalarýný en aza indiren tertibatlardýr. Usullü olmak fotoðrafýn bütününü görmeye niyet ederek tutarlý olmaktýr.

Üreten bir meal, tüketen deðil'

Ýlim ocaðýnda ve irfan kucaðýnda yetiþmiþ bir âlimin ömrünü vakfettiði, fiili telif süresi dolu dolu 11 yýla balið olan bir eseri birkaç sayfada tanýtmak cesaret ister. Daha geniþ tahliller erbabý tarafýndan yapýlacaktýr. Bu yazý bir tanýtým yazýsý deðil iþaret fiþeði' Meal mi diyordunuz' Ýþte!


http://www.mustafaislamoglu.com/makaleler.php?Kat_id=25&Makale_id=1860

Gönderen: 17.09.2008 - 15:22
Bu Mesaji Bildir   KaLBeNuR üyenin diger mesajlarini ara KaLBeNuR üyenin Profiline bak KaLBeNuR üyeye özel mesaj gönder KaLBeNuR üyeyi arkadas listeme ekle Yukari
Pozisyon - İmzalar göster
önceki konu   diğer konu

Mesajlar Gönderen Tarih
 Fatih Okumuş (Kur'an'i Hayat Dergisi, 1. Sayı)
KaLBeNuR 17.09.2008 - 15:22
 Fatih Okumuş (Kur'an'i Hayat Dergisi, 1. Sayı)
RuZGaR 17.09.2008 - 21:37

Lütfen Seçiniz:  
Şu an Yok üye ve 1301 Misafir online. En son üyemiz: Didem_
16977 üye ile 13.07.2024 - 11:50 tarihinde en fazla ziyaretçi online oldu.

[Admin | Moderator | Kıdemli Üye | Üye]
Dogum Gününüzü Tebrik Ederiz    Doğum gününüzü tebrik eder, sıhhat ve afiyet dolu ömür dileriz:
hicran_50 (37), usri_yusraa (37), DÝYARBAKIR.. (33), ahmet_erdogan33.. (38), eryal (62), ((-AySeNuR-)) (29), Memet (43), berfo2004 (44), HÜKÜM (54), nerro_22 (34), engin03 (39), cenngiz (55), apo28 (41), KalbiGüzelKiz (41), ismail36 (38), hakikat_nuru (46), gencolhan (48), roket (39), yasarozdemir (44), harbi (55), yusuf_k9 (44), bhdr_84 (40), tugbali (37), orhan yurt (53), mehmet balaca (43), Mehmet Balaca (43), serkantokmak (49), rabiaaslan (39)
Son 24 saatin aktif konuları - Top Üyeler
0

Copyright © ((( RAVDA.net )))  *  İrtibat   *   RAVDA Reklam Servisi   *   Tüm hakları saklıdır, izinsiz alıntı yapılamaz.
Sitemizde yayınlanan imzalı yazıların içeriğinden yazarları, forum ve yorumlardan ekleyen şahıslar sorumlu olup, kesinlikle sitemiz sorumlu değildir.
© by ((( RAVDA.net )))

Sayfa 0.72707 saniyede açıldı   

Reklamlardan
RAVDA sitesi
hiçbir şekilde
sorumlu değildir.